La llei d’economia sostenible
Acabem de votar al Congrés les esmenes a la totalitat que alguns grups parlamentaris havíem presentat al projecte de llei d’economia sostenible. Han estat rebutjades amb el vots del grup socialista, del PNB i d’algun altre diputat que ara mateix no podria determinar.
Deveu recordar que aquesta llei va ser utilitzada pel president del govern com a anunci estrella i la vareta màgica per resoldre els problemes de la crisi econòmica ara fa un any i mig. Però en aquest temps, malgrat això que acabo de recordar, el govern no ha tingut cap interès que la llei es tramités, i ara a corre-cuita ha volgut fer-ho per aprofitar-la, de fet,–tal com em va confessar la vicepresidenta d’Economia, Elena Salgado- com una llei d’acompanyament dels pressupostos del 2011. Més enllà de l’esmena a la totalitat, nosaltres hem presentat al voltant de dues-centes cinquanta esmenes a l’articulat.
Una bona part dels continguts d’aquesta llei han quedat completament desfasats; d’altres són simplement un anunci de bones intencions i poca cosa més. CiU, i jo personalment, havíem comunicat al govern que malgrat la nostra esmena a la totalitat estàvem disposats a negociar i a arribar a un acord per retirar-la sempre que, lògicament, ens admetessin alguna esmena rellevant que en justifiqués la retirada. En el context de la negociació hem prioritzat tot l’apartat de la fiscalitat de la R+D+I, amb la supressió del límit d’aplicació de les deduccions i l’articulació de la seva devolució com a crèdit fiscal, més enllà de la compatibilitat entre deducció fiscal i bonificacions a la seguretat social. Aquesta mesura implica un autèntic model econòmic alternatiu en un àmbit fonamental per a la competitivitat com és la R+D+I, tant en sectors com el de l’automoció o el de la telefonia, com en el de la bioquímica i d’altres més innovadors. Tant és així, per exemple, que l’aposta de SEAT del centre d’innovació de Martorell depèn molt d’aquest tractament fiscal que nosaltres demanàvem.
En la negociació, entre d’altres propostes, hi havia també la del “business angels”, formula molt emprada al mon anglosaxó i que pretén combinar les iniciatives emprenedores amb la inversió de qui té capital per finançar-les. Ens trobem moltes vegades que un emprenedor pot tenir una bona idea, un bon projecte i, en canvi, no tingui capital per finançar-lo. El “business angels” permet la simbiosi d’aquesta realitat amb el capital per fer-la efectiva. Doncs bé, com en el cas de la R+D+I, el govern tampoc ha estat sensible a aquesta idea innovadora que ja havíem legislat en el sentit que el govern tenia l’obligació de regular-ho.
De fet, el que ha passat perquè no fructifiqués la negociació entre el govern i nosaltres i, per tant, perquè poguéssim retirar l’esmena a la totalitat és que la mentalitat del Ministeri és mes tècnica que política, i la vicepresidenta ha encomanat la negociació a una responsable del ministeri, que deu seu una excel·lent inspectora fiscal, però que no té ni idea del que és l’economia productiva. Això vol dir, d’altra banda, que a aquest ministeri li falta sentit polític i que la mateixa ministra no s’ha implicat prou en les negociacions. Jo mateix, ahir a mitjanit, encara ho intentava i aquest matí tornàvem a insistir-hi, però no hi hagut manera. La mentalitat d’aquest ministeri no ho ha fet possible.
20 comentaris »
Subscripció RSS als comentaris de l'entrada. URL per a retroenllaç



Venga, ya Duran, pero si tu apoyaría cualquier cosa a cambio de una transferencia, si no fuera porque hay elecciones catalanas en noviembre. Apoyastéis al PP al PSOE, os da igual. Sólo tenéis un límite que sean medidas que no lesionen lo que vosotros llamáis la clase media, es decir a la burguesía catalana a la que objetivamente representáis, y no me vengas diciendo que si no os votan ´burgueses catalanes, sino clase media trabajadora. Como si os votan los mendigos, sois lo que sois, y venderías a vuestra madre por unas tranferencias.
Comentari per Publicista — setembre 23, 2010 @ 16:56
duran eres metrosexual o te lo haces? Eso de tener unas gafas para día de la semana como publica un semanario aleman es cierto?
Comentari per carmé — setembre 24, 2010 @ 16:24
Tú cuanta vida política calculas que te queda Duran? Como eres capáz de pronósticar la vida política de ZP cada tres meses? Cambias más tus previsiones que un economista… A ver si te vas a equivocar como los economistas con la crisis… y al final hasta pierdes las elecciones en catalunya y te quedas sin apoyar al pp después de las elecciones generales y con el psoe gobernando otra… A mi me dá igual el resultado, pero llegaría al orgasmo de la cara de tonto que se te quedaría en la sesión de investidura…
Comentari per mercé — setembre 24, 2010 @ 16:27
No me creo nada, el Ministerio de Economía y Hacienda tiene los mejores profesionales de servicio público y gente batante más honrada que en sus filas. Prefiero mil veces a técnicos al frente de la hacienda de todos que gente como el lobby que ustedes representan. Por cierto, a quién apoyan ustedes a ACS, Abertis, Lara… Duran has caido muy bajo criticando al ministerio más serio que hay en el Gobierno. Lo que te pasa es que ta ha dado un ataque de cuernos con el PNV. Fijate en las declaraciones de Mas felicitando al PNV por su sentido de Esatdo. No me creo nada de lo que cuentas…
Comentari per Jaime — setembre 24, 2010 @ 16:30
No soc expert en economia sostenible però pel que veig el Ministeri mencionat de moment que és massa tècnic i poc polític pateix el que se’n diu una “deformació professional”. Els cal als membres del tal ministeri reciclar-se una mica de cultura política, han quedat clavats en la seva visió tecnològica i no tenen ulleres per veure el mon polític.
Comentari per Silveri Garrell — setembre 24, 2010 @ 18:23
Buenas tardes, Sr Duran i Lleida.
Nos gustaría enviarle un email relativo a una iniciativa ciudadana, que estamos enviando a varios diputados del Congreso. En su ficha del hemiciclo no se informa de ninguna dirección de email. ¿sería tan amable de hacernos llegar una?. Muchas gracias.
Comentari per Merche — setembre 25, 2010 @ 13:17
No es mejor para todos forzar de una vez la caida del gobierno zapateril y ponerse las pilas para efectuar los cambios necesarios que consigan sacarnos del atolladero en el que está el país en toda esta legislatura. Se podía haber pactado con los vascos de otra forma ?
Comentari per alfred comerma prat — setembre 25, 2010 @ 22:24
Estic totalment d’acord.
Comentari per Anna — setembre 26, 2010 @ 13:41
Gràcies Carmé,Mercé,Jaime,Silveri,Merche,Alfred i Anna pels comentaris.
Mercé nomès cal seguir una mica la meva presència a informatius o programes de TV o fotos de diaris per donar resposta al diari alemany:sempre utilitzo les mateixes ulleres.
Mercé y Jaime respeto el contenido de las intervenciones aun cuando la forma especialmente la de Mercé es poco apropiada para el conjunto de participantes en este bloc. Si por adivinar el futuro se está haciendo deferencia a las declaraciones que en su dia pusieron en mi boca como propias de que Zapatero era un cadaver político, expliqué hasta la saciedad que el miting en que pronuncié esas palabras estaba citando textualmente el artículo de un periodista económico donde encajaban las mismas con sentido. No obstante, aún explicando en el contexto que fueron pronuncidas, pedí pública y privadamente excusas por las mismas al Presidente del Gobierno. En cuanto al resultado de las próximas elecciones no le voy a dar oportunidad de satisfacción alguna, porque gane quien gane ,el PSOE o el PP, siempre acepto el veredicto de las urnas.
En cuanto a sentirnos celosos por los votos del PNV al PSOE le puedo asegurar que no es el caso Jaime, y que además teniamos información puntual y compartida de lo que iba a hacer el PNV.
Silveri estem d’acord com es desprèn de la meva nota incial.
Alfred no hay alternativa en esta legislatura a Rodriguez Zapatero y como he dicho con los votos del PNV en los presupuestos estoy convencido de que acabará la legislatura.
Merche creo que mi correo es jaduran@diputado.congreso.es y si no seria que entre diputado y congreso no va el punto. No obsatnte llamando por telefono al Congreso y preguntando por el Gripo Parlamentario de CiU se le facilita y por supuesto enviandolo al e-mail del grupo que sin duda tiene que aparecer en los datos oficiales del Congreso como de hecho debería aparecer el mío.
Gràcies Anna, espero que el totalment d’acord sigui amb la meva opinio y no amb la del publicista, tot i que si així fos què hi farem!
Comentari per Josep Duran Lleida — setembre 27, 2010 @ 13:44
Gracias, Publicista, pero no merece respuesta alguna. No pierda el tiempo, aunque libre es de hacerlo.
Comentari per Josep Duran Lleida — setembre 27, 2010 @ 14:27
Ok
Comentari per Anna — setembre 28, 2010 @ 19:18
¿Qué riqueza social produce especular sobre el oro, el maiz (cereales), etc?. Creo que es inversamente proporcional al empobrecimiento de otros. Más burbujas, que a la larga todos pagamos. El enriquecimiento nada ético de los que saben aprovecharse de la vulnerabilidad del sistema.
Realmente no ha cambiado nada para que los que nos metieron en esta crisis sigan aprovechandose de la debilidad colectiva. No parece cambiar el modelo especulativo de capitales. No buscan impulsar la productividad ni la competitividad que genere un crecimiento de actividad y riqueza social.
La creación de riqueza social no cuadra con el enriquecimiento individualista, rápido y sin esfuerzo que supone la especulación. Las leyes tienen que propiciar el bien común, pero siguen permitiendo lo contrario.
El Sr. Jonathan Tepper sugiere de servirse de la prima de riesgo de España respecto Alemania en el programa Singulars del 33.
Comentari per Ramón — setembre 30, 2010 @ 13:36
Gracias ramón por el comentario. Yo si creo que han cambiado cosas y van a cambiar mucho más. Basilea III es muy importante a efectos de control de bancos,pero pornsupuesto no sera suficiente.Pero insisto van a cambiar más cosas pero siempre habra lamentablemente desigualdades. La sociedad justa no existe pero debe continuar siendo la utopia que mueva el mundo.
Comentari per Josep Duran Lleida — setembre 30, 2010 @ 18:10
Apreciat Josep Anton, parles de la Llei d’Economia Sostenible, si em permets una definició és un autèntic disbarat, per exemple, vol definir el principi de seguretat jurídica, quan no cal definir-ho atès que la seguretat jurídica no cal definir-la en tot cas exercir-la. Ara bé, estic expectant amb els teus comentaris de la Llei de Pressupostos del 2011, vull fer-te especial esment a les mesures sobres les Mútues d’Accidents de Treball (el mutualisme laboral al que et vas referir en el debat del “tijeretazo”), les mesures són la sentència de mort del sector mutual, una atac directe a la economia productiva d’aquest país i el menyspreu a la feina esmerçada per milers de treballadors en benefici del Sistema de la Seguretat Social. Sóc conscient que els amics del PNB han de fer el que creuem millor pel seu país, però si podeu utilitzeu tota la vostra influència per evitar les mesures que senzillament borren del mapa a unes entitats centenàries i que han contribuit també a fer país¡¡¡¡ Gràcies i disculpa la llargària del meu comentari.
Comentari per Miquel — octubre 1, 2010 @ 23:03
Gràcies Miquel pel comentari sobre la seguretat jurídica que és una reflexió no només oportuna per aquest principi sinò que també ho és per altes ambits de la Llei.
Prenc nota del tema de les Mutues per veure com ha quedat als pressupostos,parlare amb els ponents de la Llei.
Comentari per Josep Duran Lleida — octubre 2, 2010 @ 11:00
Benvolgut Josep Antoni, t’escric en relació a la resposta que li vares donar al “Miquel” respecte de les mútues i doant que ets el meu representant al congrès “des de sempre”. Has d’anar als art. 27 i a les Disposicions transitoròries 5ª i 6ª, i a les Disp. Finals 3ª dels punts tres a vuit. No crec que hagueu analitzat la legalitat jurídica d’aquestes disposicions …. Sabeu quantes mútues hi ha a Espanya? Concretament 20. Sabeu quantes mútues son “catalanes”? Concretament 6 (Asepeyo, Universal, MC Mutual, Activa Mutua, Egarsat i Intercomarcal). El 30 %. Sabeu quants treballadors hi ha a Catalunya de mútues? Sabeu que les mútues vàren nèixer a Catalunya? Sabeu que portem tres anys amb congelació de sous? sabeu que a més a més el RD 8/2010 ens va incloure (a tot el personal) en la retallada del 5 i 8 % sense ser sector públic a efectes laborals? Sabeu que la LPGE regularà els increments futurs? i què se’n ha fet del Conveni Col.lectiu vigent de Seguros, Reaseguros i Mútues? Però es que cap partit polític diu res de les il.legalitats jurídiques que estan succeïnt? Teniu tots els instruments i informació, que segurament t’ha arribat per d’altres “vies”, per analitzar-ho tot. A veure què feu …. Un militant.
Comentari per Xavier — octubre 4, 2010 @ 12:04
Seguint amb els comentaris d´en Miquel i en Xavier només m´agradaria fer esment a dos temas més que caldria tingués presents: primer, no sóc finançer de cap Mutua però aquestes reserves suposo que la majoria estaven materialitzades dins del sistema bancari de casa nostra (amb la nova Llei he d´entendre que s´esfumen de Catalunya); segon, sóm Entitats que si han conseguit constituir aquestes reserves és perque amb general han treballat molt correctament (excepte algún cas però que per això existeix el Jutjat i així s´està tramitant) còm volen que ara conseguim mantenint el mateix nivell d´il.lusió per fer bé la feina si l´unica que fan és la nostra absoluta “desnaturalització” i publificar-nos de manera radical deixant-nos sense pràcticament cap capacitat de gestió?.
Com el Miquel disculpes per la llargada del comentari.
Comentari per Ferran — octubre 4, 2010 @ 14:52
Gràcies Xavier i Ferran pels comentaris. Evidentment, jo no m’he llegit els pressupostos de dalt a baix. Jo no sóc ponent de la Llei de Pressupostos, en són els diputats Pere Macias i Sánchez-Llibre. Aquesta matí, dilluns, a la permanent del partit he parlat d’aquesta qüestió i ràpidament l’ha explicada en Sánchez-Llibre i el responsable de política parlamentària d’Unió, en Manel Silva, que ja sabia del què anava. Cal entendre que jo ni conec ni domini ni puc conèixer i dominar tots els temes, sense que això m’impedeixi tenir una opinió global sobre la qüestió en aquest cas el Projecte de Pressupostos. Ara caldrà que me’ls estudïi i amb les notes que em passin els companys explicaré i defensaré l’esmena a la totalitat. És en aquest debat al Congrés on he de parlar de tot, malgrat que tampoc tindré temps per tocar-ho tot. D’altra banda sabem molt bé que signifiquen les Mútues i en especial a Catalunya, parleu amb els seus dirigents i pregunteu quin grup parlamentari defensa millor els seus interessos i la filosofia que encarnen.
Comentari per Josep Duran Lleida — octubre 4, 2010 @ 22:48
Benvolgut Josep Antoni, gràcies per la resposta al fil del meu comentari. Espero que els ponents, encara que no tinguin formació jurídica (si no vaig errat de 10 diputats al congrés 7 son llicenciats en dret) vegin la flagrant il.legalitat (no es una qüestió antisocial) del que recullen les disposicions a les que em referia en l’escrit anterior (al igual que es il.legal la disp. adic. 3ª en relació a l’art 25 del RD 8/2010). Potser sí que defenseu a les mútues però no tinguis cap dubte, cap ni un, que no feu el mateix amb els seus treballadors i aquests son molts més que els “dirigents” i et faig saber que pel que veig que hi haurà molta gent que aquesta vegada (no es el meu cas ja que malauradament voto amb el cor i no amb el cap) no votaran CiU, ni a les autonòmiques ni a les generals. Hi ha gent a les mútues que estan afiliats bé a Unió bé a CDC que no son dirigents que us podrien transmetre molt millor, tampoc en tinguis cap dubte, la realitat i gravetat. Sense anar més lluny el Josep Mª Pelegrí ha parlat amb una persona molt vàlida, amb molta experiència i amb el que coincideixo plenament.
Comentari per Xavier — octubre 5, 2010 @ 9:00
Gràcies Xavier pel comentari. Crec que no som set llicenciats en dret, però vaja, això és relativament poc important. Justament, els dos ponents de pressupostos, un és enginyer de camins i l’altre ESADE. Com vaig dir-te, a la permanent de dilluns passat d’Unió ja vam parlar del tema Mútues i, lògicament, com que en Pelegrí hi és ja va saber del teu comentari i tots plegats en vam parlar.
Comentari per Josep Duran Lleida — octubre 8, 2010 @ 0:03